Dag 21: Op de fiets over de Golden Gate Bridge en naar China Town

3 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De ochtend zijn we weer begonnen in onze favoriete diner met een stevige brunch. Kids bestelde weer exact hetzelfde als de dag ervoor. En Matt was helemaal gelukkig want er lag een extra worstje bij. Na het ontbijt zijn we de fietsen gaan ophalen die we inmiddels via het hotel al gereserveerd hadden. Prima fietsen maar wel met te veel versnellingen. Tenminste dat dachten we. Toen we even later de steile heuvels op moesten fietsen waren we toch wel blij dat we ze hadden. De bestemming was Sausalito, een klein haven plaatsje aan de andere kant van de Bay. We gingen niet voor Sausalito, maar natuurlijk omdat we dan over de Golden Gate Bridge konden fietsen.
Onderweg naar de brug hadden we mooie uitzichten. Eenmaal bij de brug aangekomen was het wel erg druk. Veel toeristen die te voet of met de fiets over de brug gingen. Het meest lastige, zoals meestal, is om de poserende Japanners te ontwijken. Telkens wanneer er iets moois te fotograferen valt gaan ze er zelf vol voor staan. Ongeacht wat er om hun heen gebeurd en waar ze staan. Wanneer ze weer thuis zijn zullen ze er waarschijnlijk ook achterkomen dat ze eigenlijk alleen maar heel veel portret foto's hebben gemaakt. Het lijkt overigens wel of ze allemaal dezelfde les hebben gehad over hoe je op een foto moet poseren. Maar goed, ieder zijn ding.
Het was in ieder geval gelukt om de brug over te komen zonder een Jappener om ver te rijden. En dat terwijl het er op leek dat de kids het er af en toe wel om deden.
Toen we aan de andere kant van de brug stopten om wat foto's te maken werd Evelyn op haar schouder getikt; "Hi Ev!"....
Het was Isa, een vriendinnetje van vroeger van de naschoolse opvang. En die kom je dan tegen op de fiets op de Golden Gate Bridge, heel apart!
Natuurlijk was Matthew weer degene die veel te hard de heuvel af ging, op het laatste moment pas stopte en daarnaast vooral aan het stunten was. Wat er wel heel leuk uit zag was stoppen door alleen de voorrem te gebruiken, waardoor het achterwiel behoorlijk de lucht in kwam. (Remmen stonden nl. nogal strak afgesteld.)
Toen ik dat zelf ook wilde proberen ging dat minder soepel. Ik zal iedereen de details besparen, maar ik lag bijna plat op mijn gezicht op straat en mijn ketting lag er ook af. Tot groot vermaak van mijn bijrijders.
Vanuit Sausalito hebben we de ferry terug genomen naar downtown San Francisco. En omdat we de fietsen toch nog de hele dag tot onze beschikking hadden, besloten we maar gelijk door te fietsen naar Chinatown.
Dit was achteraf misschien iets te ambitieus.
De route naar de brug was makkelijk met grote fietspaden. Alleen bleek het centrum wat minder geschikt om te fietsen. Veel straten waren éénrichtingsverkeer en je merkte dat auto's en bussen niet gewend waren aan fietsers die, op z'n Hollands, overal tussendoor vlogen. Daarnaast heeft San Francisco van de leuke steile straatjes, waar wij zelfs in de eerste versnelling nog niet tegenop kwamen. Kortom, het was geen prettig en relaxed ritje maar we kwamen er wel. Was leuk om Chinatown te zien. Ongelooflijk wat een rommel er allemaal verkocht wordt en hoeveel eettentjes er waren. Na Chinatown zijn we maar terug gegaan. Het was inmiddels eind van de middag en het fietsen door downtown was geen pretje.
Na de fietsen teruggebracht te hebben zijn we gaan eten bij de haven en hebben we nog een toetje gehaald bij Ghirardelli's.
Daarna terug gegaan naar het hotel om, jawel, weer in te pakken. Onze reis zit er bijna op, want de volgende dag vliegen we terug naar Amsterdam.