Dag 17: Bultrug walvissen, dolfijnen en zeeleeuwen in Monterey

30 juli 2017 - Monterey, California, Verenigde Staten

Rond 7:00 ontbeten en op weg gegaan richting Monterey. Een rit van zo'n 4 uur. Normaliter langs de kust, alleen heeft een modderlawine de kustweg beschadigd bij Big Sur National Park. Wel jammer want dat is het mooiste stuk van de kustweg. We moesten dus wat meer door het binnenland. Prima rit verder, met als enige uitdaging om niet te stoppen bij de vele wijnproeverijen onderweg. Twee redenen om niet de stoppen. Allereerst moesten we de boot halen in Monterey en daarnaast kon ik toch niks meenemen naar Nederland. Veel wijngaarden, waarvan vele ook nog in ontwikkeling. Gerustgesteld dat er de komende jaren nog genoeg wijn zou zijn ben ik dan maar gelijk doorgereden naar Monterey. Minnie Winnie geparkeerd en te voet naar de Fisherman's Wharf. Via internet hadden we al kaartjes gereserveerd, dus we hoefden alleen maar op tijd in te checken.
De pier was erg gezellig. Leuke winkels en restaurants. En vanaf de pier kon je de zeeotters en zeeleeuwen zien zwemmen in de haven, heel bijzonder.
Om 14:00 vertrok onze boot richting Monterey bay om walvissen te zien. Al gauw zagen we kleine fonteintjes in de zee en toen we dichterbij kwamen zagen we een hele groep bultrug walvissen. Waanzinnig om te zien en te horen. Om de walvissen, die zo'n 14 meter lang worden, heen zwom een hele groep dolfijnen en zeeleeuwen. Soms zag je van de walvis de staart, dan weer de kop. En een enkele keer "zwaaide" er één met zijn vin.
De reden dat hier minimaal 9 maanden per jaar gegarandeerd walvissen te zien zijn is dat er vlak langs de klus en diepe oceaan kloof loopt waar veel voedsel is. Nu zagen we alleen bultrug walvissen, maar er komen nog 5 soorten voor waaronder de Orca. Alleen hadden ze die al vier weken niet meer gezien. Op de weg terug kwamen we nog wel een maanvis tegen die lag te "zonnen" en daarna onder de boot door zwom.
Al met al een geweldige ervaring. Eenmaal terug op de pier zijn we wat gaan eten in een visrestaurant.
Daarna even langs de supermarkt en op weg naar de campground waar we gingen overnachten.