Dag 4: Door Yosemite National Park via de Tioga Pass naar Mammoth Lakes

17 juli 2017 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Om 6:00 opgestaan, ingepakt en vertrokken naar Yosemite Park....voor ontbijt.
We gingen de Valley zelf niet meer bezoeken, maar kwamen er toch langs op weg naar onze volgende stop; Mammoth Lakes. Onderaan El Capitan vonden we een mooi plekje om te ontbijten. Stoeltjes en tafeltje uitgeklapt, koffie gezet en tafeltje gedekt. Met een werkelijk fantastisch uitzicht op El Capitan. Helemaal goed.
Een half uurtje later, werd het toch wat drukker. En ja hoor, een bus met Japanners stopte bij onze Minnie Winnie. Druk kwebbelend, kijkend door de lens van hun camera kwamen ze uit de bus zetten. Er waren er zelfs een paar met een mondkapje. In een natuurpark?! Waar dient de bescherming dan eigenlijk voor vraag je je af. Misschien nemen we onterecht aan dat het bescherming tegen de buitenwereld is. Het kan ook zijn dat het bescherming VAN de buitenwereld is, tegen de Jappener in kwestie. Slechte adem..., I don't know.
Wel grappig dat wij zelfs op de foto werden gezet. Of als leuke achtergrond van een selfie of als portret van ontbijtende, verbaasd kijkende westerlingen.
Na het ontbijt richting Mammoth Lakes. De route was werkelijk prachtig. Langzaam klommen we omhoog totdat we uiteindelijk op ca 3.000 m hoogte de Tioga Pass bereikten. Een route met fantastische uitzichten, oa op Tenaya Lake en de Tuolome Meadows, beiden gevoed door de smeltende sneeuw. Overigens lag er nog best wel wat sneeuw langs de weg.
Toen ik een maand geleden de route probeerde uit te stippelen was deze highway vanwege de sneeuw zelfs nog gesloten.
Aan het einde van de Tioga Pass verlieten we Yosemite National Park. Best jammer, we hadden ons er nog vele dagen kunnen vermaken
Uiteindelijk kwamen we op de campground aan Sherwin Creek Road in Mammoth Lakes. We hadden de route in 4 uur kunnen doen, maar dat werden er 5. Regelmatig gestopt voor foto's en gewoon om de prachtige omgeving in ons op te nemen.
Op de campground ontmoette we Bill, de host. Hij wees ons naar onze plek en legde ons uit waar we op moesten letten ivm met de beren die er ook woonden. Drie dagen geleden nog had een kampeerder wat ijs in een beker buiten laten staan. En ja hoor, beker lag op de grond en voetsporen van de beer rond de camper.
Wij hoefden ons eten en de toiletartikelen gelukkig niet in de "bear proof" locker te stoppen, aangezien we een stevige camper hadden zei Bill. Personenwagens en tenten moeten alles buiten opslaan in de daarvoor bestemde locker, anders sloopt de beer je auto of tent. Foto's met bewijsmateriaal hangen er.
Die middag nog even wat boodschappen gedaan in het dorpje en ook wat gegeten.
Eenmaal terug op de camping ons kampvuur aangestoken en nog even genoten van de omgeving, het vuur en de sterren. Klinkt romantisch, maar ik moet bekennen dat ik met mijn zaklantaarn regelmatig het bos in scheen om te kijken of Yogi Bear niet op de loer lag.

1. Opa en oma:
    18 juli 2017
    Het is om jaloers van te worden.Wat ontzettend mooi.
  2. Jacqueline de Bree:
    19 juli 2017
    Geweldig, wat een trip. Benieuwd naar de komende reisverhalen. Heel veel mooie momenten samen!